Skrevet av Emne: Romfolket i Oslo  (Lest 3493 ganger)

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Romfolket i Oslo
« på: 20. jul, 2012, 16:46 »
Ville starte en tråd om dette. Lurer litt på hva folk mener. Selv skal jeg dele mine egne meninger ved en anledning jeg ikke sitter på nett med en mobiltelefon.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #1 på: 20. jul, 2012, 19:18 »
Min syn er hvis de ikke har råd til opphold og mat, burde de vurdere å komme seg "hjem" igjen.
og de bør kunne holde seg til norsk lover og regler... + ikke være tilbelastning for norske samfunnet

Oppfører de seg som normale turister eller "sommerarbeidere" er det null problem.
« Siste redigering: 20. jul, 2012, 19:44 av Wolftale »

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #2 på: 20. jul, 2012, 19:28 »
Hvis de kunne oppført seg som ordentlige folk, kan de godt bli for min del. Men å kreve penger, campe i parker og drite i fortauskanten, da kan de se å stikke langt vekk.

Pycnopodia

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 662
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #3 på: 20. jul, 2012, 23:05 »
Dette er en utfordring i Norge fordi vi ikke har hatt denne problematikken tidligere. Vi har levd i en boble der alle har det bra mens nå slår virkeligheten oss i ansiktet. Folket aner ikke hva de skal gjøre, eller mene.

Realiteten er at det er veldig mye elendighet rundt i verden, og vi kan faktisk ikke hjelpe alle. Det er veldig enkelt å ignorere og ikke bry seg om mennesker når avstanden er stor. Nordmenn flest gir lite eller ingenting til de som trenger det mest.
Men nå som vi får fattigdommen rett i nabolaget vet vi ikke hva vi skal gjøre, hadde det vært sultende barn i Afrika hadde vi oversett dem men nå er det sultne barn i samme byen - hva gjør vi da?

Her kommer den velkjente norske naiviteten inn, vi tåler ikke å se at andre ikke har det like bra som oss og vi vil hjelpe dem. Gjerne ikke fordi vi bryr oss om de men fordi vi føler oss ille til mote når vi mesker oss med god julemat og andre sulter. Vi må gi noen kroner før vi kan fråtse selv med god samvittighet.

Ellers er situasjonen med romfolket ganske enkel, det er klare regler. De er turister og kan oppholde seg i landet i tre måneder uten å registrere seg. Hvis de ikke kan forsørge seg her må de dra hjem. Blir de værende her tror jeg de vil ende opp i fengsel. Denne gjengen er egentlig ikke romfolk eller sigøynere, de er rumenere og en betydelig andel  av dem kriminelle rulleblad. Dette er ikke fordi de er rumenere men fordi de er fattige og må stjele og gjøre kriminelle handlinger for å overleve. Jeg mener at godene i et samfunn medfører en plikt, jeg syntes for eksmpel ikke at Breivik fortjener like god behandling som en arbeidsmann uten rulleblad. Så jeg diskriminerer kriminelle, er man kriminell har man ikke noe i et samfunn å gjøre.

Kriminelle rumenere ønsker jeg ikke å ha i mitt nabolag så jeg støtter de som vil returnere dem dit de kom fra. Gjerne på deres egen regning også.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #4 på: 21. jul, 2012, 00:50 »
Synes det er dårlig gjort at naboene rundt steinbruddet ikke blir hørt. Har lest flere artikler og sett på VGtv angående dette, og de er tydelig irritert og redd for sitt.  Så bl.a en video der en dame fortalte at de hadde kommet opp i hagen hennes, og blitt hissige når de ble bedt om å gå.
Vi trenger ikke dette. Hva med våre egne? Vi er ikke verdens barnehage.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #5 på: 21. jul, 2012, 19:42 »
Do what ye want, an it hurt none, spør du meg. Så lenge dem ikke stjæler og driver med fanteri og oppfører seg noenlunde som folk. Men når dem driver å krever penger av folk, og okkuperer folks private eindom som  syntes jeg det er å gå for langt. 

Ravusy Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 733
  • Awrooo!
    • Vis profil
    • Ravusy @ FA
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #6 på: 22. jul, 2012, 02:41 »
De får ikke eneste krone av meg, de kommer hit, bor og oppfører seg som rotter, så får de værsågod finne seg i å bli behandlet deretter. En av dem kom å forstyrret måltidet vårt i underetasjen på Max Burger, det satte jeg svært liten pris på.

Generelt:
Kvinnfolket tigger
Mennene drar på tjuvtokt
Barna (under 15år) er lommetyver

De har også en bilpark vanlig arbeidsløse i Norge bare kan misunne, så penger har dem..
« Siste redigering: 22. jul, 2012, 02:45 av Svedge »

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #7 på: 22. jul, 2012, 17:11 »
Så på TV 2 nyheten der en nordman som prøvde å hjelpe de med å sortere søppel, han ble jagget.
Ellers har vi jo da saken der de ville ha en million kroner også skulle de dra fra Norge, men vis vi gir de det kommer de tilbake og alt begynner på nytt.

Men skal si de har litt fine biler å kjøre rundt med.



FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #8 på: 23. jul, 2012, 14:23 »
Hvilken stein har jeg sovet under som ikke har hørt om dette i det hele tatt? o.o....
Kanskje på tide å følge litt med på nyhetene.

Laurence

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #9 på: 23. jul, 2012, 18:35 »
Også at de blir kallt "Romfolk" reagerer jeg på... Har enda ikke sett romskipet deres som navnet skal hinte til.
Blir de kallt romenere  eller rumenere så sier det mer.

Uansett, måten de oppfører seg  på er av den typen vi hadde kastet dem ut for.
Selv om en etnisk nordmann og nabo hadde kommet på besøk i mitt hus og oppført seg slik så hadde jeg kastet han ut på sekundet, samme burde gjelde her.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #10 på: 23. jul, 2012, 19:37 »
Også at de blir kallt "Romfolk" reagerer jeg på... Har enda ikke sett romskipet deres som navnet skal hinte til.

Really...

Ravusy Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 733
  • Awrooo!
    • Vis profil
    • Ravusy @ FA
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #11 på: 24. jul, 2012, 00:46 »
Romfolket/Romani er den "politisk korrekte" betegnelsen for det norske ordet sigøynere.

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #12 på: 24. jul, 2012, 10:58 »
Romfolket/Romani er den "politisk korrekte" betegnelsen for det norske ordet sigøynere.

Norges sigøyner konge prøvde å snakke med dem på sigøynernes språk, de forsto ikke hva han sa...



Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #13 på: 28. jul, 2012, 13:45 »
Jeg har vært litt frem og tilbake i denne saken, men jeg lar Knut Nærum tale for meg her. Synet mitt skiller seg litt fra hans enkelte steder, men stort sett så er jeg enig i det han skriver.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #14 på: 28. jul, 2012, 23:28 »
Romfolket/Romani er den "politisk korrekte" betegnelsen for det norske ordet sigøynere.

Norges sigøyner konge prøvde å snakke med dem på sigøynernes språk, de forsto ikke hva han sa...
Usaklig much? Rumenere har forskjellige dialekter, og ikke alle kan forstå hverandre.

Miwa

  • Gjest
Sv: Romfolket i Oslo
« Svar #15 på: 06. aug, 2012, 17:09 »
Har jo blitt regnet ut at en tigger kan tjene opp til 1200,- har jeg lest.

Selv kjenner jeg det irriterer meg grenseløst. Når Norge faktisk er så snille å slipper dem inn, ender det med pengekrav og dårlig toleranse..
Tørr jeg spørre hvor i all verden er respekten?