Og rollespill uten terninger kan være vrient - hvordan skal man finne ut om man klarer en viss handling? F.eks. om den som leder sier "Et stort troll angriper deg!" og du svarer med "Jeg dreper det store trollet!" er det da bare opp til spillederen å bestemme om du klarte det?
Det finnes mange systemer for den typen rollespilling og. GM'en min liker å eksperimentere med dem fra tid til annen så jeg har fått prøvd noen. En av mine favoritter er ett lite spill som heter
The Mountain Witch.
Helt uten terninger er det ikke, men de brukes ikke på samme måten som i D&D. Her triller man man enkelt og greit en helt vanlig sekserterning hver for hver gang det oppstår en konflikt. Dette kan være mot enten GM'en eller en annen spiller, og den som vinner får lov til å beskrive utfallet av konflikten. Hvor stor differansen var bestemmer enten hvor store friheter du kan ta deg i beskrivelsen, eller hvordan utfallet i f.eks en kamp går. Å tape en runde i combat vil gi denne spilleren eller NPC'en -1 på sine terningkast for resten av scenen, eller resten av den spillekvelden dersom forskjellen var veldig stor (altså han blir veldig alvorlig skadet). Det finnes ingen stats, skills, powers eller angrep. Det eneste som kan påvirke terningkastet er trust.
Alle spillerne kan gi en annen spiller trust, som viser hvor mye de stoler på dem. Trust kan brukes av andre spillere til å hjelpe dine dice rolls med en ekstra terning. Men en skal være forsiktig med hvem en stoler på, for trust kan også brukes til å gi en terning ekstra mot deg når du er i en konflikt. Alle spillerne har en hemmelig agenda som trekkes på random og holdes skjult for de andre spillerne. Denne agendaen, kalt en dark fate, vil ofte gjøre at du er ute etter en av de andre spillerne sin karakter av en eller annen grunn, og om de tildeler deg nok trust så kan det fort gå galt for dem.
Det er ett veldig kult lite spill, beregnet å vare ca 1-3 sessions før det avsluttes. Kan anbefale dere å prøve det ut. Det kan lastes ned gratis =)
Det finnes en del andre eksempler og, noen som ikke benytter seg av terninger i det hele tatt, men jeg kommer ikke på noen navn i farten.